6 års garanti på cykler
100% samlet ved levering
4.7 stjerner på TrustPilot

Sådan vælger du de rigtige dæk til racercyklen


Cykeldæk er en af de ting på sin racercykel, som er lettest at udskifte og opgradere. Fordelene er til at tage og føle på - Du kan nemlig hente både komfort, men også fart, ved nye dæk.

I denne her guide, ser vi nærmere på cykeldæk til racercykler. For hvad skal dæktrykket være? Hvad med størrelsen? Og hvad betyder et foldedæk, Tubular og Tubeless Ready?

Dæk til racercykel

Hvilke cykeldæk skal jeg vælge til min racercykel?

Der kan være mange forskellige årsager til, at man vil skifte sine cykeldæk. Som nævnt, er cykeldæk en af de lettere dele at udskifte på sin cykel.

Cykeldækkene har stor betydning for din fart, komfort og styreegenskaber. Derfor anbefaler vi, at man gør op med sig selv, hvilket behov og hvilke krav man har til sin racercykel.

Valg af dækstørrelse

Inden du begynder at kigge efter cykeldæk, er det vigtigt at undersøge hvad din cykels geometri og hjulsæt, maksimalt kan køre med.

Der er 2 størrelser på dine ny dæk, som skal passe til din cykel geometri. Bredden og diameteren.

Disse mål kan blive beskrevet på 2 måder også:

  • ETRTO mål = 28-622
  • Fransk mål = 700 x 28C

De to ovenstående mål, dækker altså over samme størrelse. Få det fulde overblik over alle størrelserne på Schwalbe’s hjemmeside.

Vi anbefaler at du lige tager dig tiden til at nørde lidt og finde de nødvendige specifikationer, om både din racercykel og fælge. Hvis ikke det kan findes i produktteksten på sælgers hjemmeside, kan det stort set altid findes hos producenten selv.  

Cykeldæk til fart

Hvis du ønsker mere fart i pedalerne, og det ikke skal komme fra bentøjet, kan der være fart at hente i det rigtige sæt cykeldæk.

Kendetegnet for racercykeldæk er oftest, at de er smalle. Standardbredden for dæk som skal give fart, er fra 25 til 28 mm. Hos enkelte producenter vil du også kunne opleve cykeldæk med en bredde, på kun 23 mm.

Cykeldæk til fart er kendetegnet ved, at mønsteret i selve dækket er minimalt. Selve toppen, eller overfladen som rør asfalten er helt glat, hvor siderne måske har lidt mønster. Det gør du opnår bedre rullemodstand, samtidig med du får forbedret styreegenskaber ved eksempelvis sving.

Nedenfor kan du se et udvalg af vores racerdæk med en bredde på 28 mm.


Cykeldæk til komfort

Større komfort = bredere dæk. Det er den helt korte version!

28 mm dæk er en størrelse, man tidligere vil betegne som brede dæk til en racercykel. Hvor man for få år tilbage, nærmest fik et ’rap over nallerne’ hvis man nævnte bredere dæk end 25 mm – Ser man i dag flere og flere ryttere, vælge det bredere dæk på 28 mm.

Det skyldes bl.a. at det ved tests er bevist, at der stort set ingen forskel er for rullemodstanden. Hertil skal det dog siges, at man ved bredere dæk, oftest også vil have mindre dæktryk, end ved smallere dæk på eksempelvis 23 eller 25 mm.

Fordelene ved valget af et bredere dæk er derfor mange. Du får bedre styregenskaber, kontrol og vejgreb. Lav rullemodstand = fart og generelt færre punkteringer, grundet lavere dæktryk.


Typer af dæk

I din søgning på nye cykeldæk, vil du uden tvivl støde på følgende 4 betegnelser:

  • Foldedæk
  • Kanttrådsdæk
  • Tubular
  • Tubeless/Tubless Ready

Foldedæk og kanttrådsdæk

Foldedæk og kanttrådsdæk, er de mest anvendte og velkendte cykeldækstyper.

Foldedæk har en kant, som enten er lavet af kevlar eller andet fleksibelt og stærkt materiale, der kan bøjes og foldes.

Fordele ved foldedæk

  • Lettere af- og på montering
  • Vejer mindre, end kanttrådsdæk
  • Høj kvalitet!

Ulemper ved foldedæk

  • Lidt højere pris, end kanttrådsdæk

Kanttrådsdæk har en stiv wire i sin kant. Det gør at dækket holder sin form, selv når det ikke er monteret på fælgen.

Med undtagelse af prisen, er alle de fordele som et foldedæk har, en ulempe for et kanttrådsdæk. Man ser derfor også mest kanttrådsdæk på bycykler, som er de her lidt tungere og større cykler.

Skulle du have en racercykel med kanttrådsdæk, kan du altid skifte over til foldedæk.

 

Tubular (lukket ringe)

Et Tubular dæk, eller også kaldet lukket ring, er et dæk som man limer eller taper fast, hele vejen rundt på sin cykelfælg.

Disse slags dæk ser man mere hos de professionelle og konkurrencekørende ryttere, end ved motionisten. For selvom Tubular dæk har god punkteringsbeskyttelse, er det stort set, hvis ikke helt umuligt at skifte, når du står ude på landevejen.

Tubular, eller lukket ringe dæk, er uden slange. Man anvender i stedet tætningsvæske som lapper dækket med det samme, ved mindre huller.

Derudover skal cykelfælgene være egnet til at kunne køre med Tubular/lukket ringe.

Fordele ved Tubular (lukket ringe)

  • God punkteringsbeskyttelse
  • Lav vægt
  • Lav rullemodstand
  • Høj kvalitet!

Ulemper ved Tubular (lukket ringe)

  • Svære at udskifte
  • Pris
  • Cykelfælge skal være kompatible

 

Tubeless / Tubeless Ready

Med egenskaber som vi kender det fra biler og motorcykler, er Tubless og/eller Tubeless Ready dæk virkelig kommer frem inden for cykelsporten.

Uden at brænde alt for mange fingre, kan man godt sige at tubless dæk, er en kombination af det bedste fra foldedækket og Tubular (lukket ringe) dækket. Smidigheden og fleksibiliteten fra foldedæk og den effektive tætningsvæske og ”selv-reparation” ved mindre huller fra Tubular, så det bliver mere punkterfrie cykeldæk.

På trods af et dæk skulle hedde noget med Tubless, eller i hvert fald Tubeless Ready (TLR), kan du stort set altid også anvende en slange. Med TLR-dæk kan du 100% anvende slange osv. (Men læs endelig op på det!).

Fordele ved Tubeless Ready dæk

  • Punkteringsbeskyttet (grundet tætningsvæske)
  • Mulighed for lavere dæktryk = komfort
  • Højeste kvalitet!

Ulemper ved Tubeless Ready dæk

  • Pris
  • Påfyldning af tætningsvæske
  • Cykelfælge skal være kompatible
  • Påkræver ofte meget lave dæktryk

Mange cykelfælge i dag er lavet til at kunne køre med Tubeless dæk. Det er også muligt at omdanne sine almindelige cykelfælge. Vi anbefaler dog at købe TLR-fælge som minimum.

Hvad skal dæktrykket være?

Det er umuligt for os at sige, hvad det helt rigtige dæktryk er for dig. Dog kan vi komme med de dæktryk, som man typisk siger egner sig til de forskellige typer af cykler:

Racercykel: 85-100 PSI el. 6-8 bar

MTB: 30-40 PSI el. 2-3 bar

Citybikes: 50-60 PSI el. 3-4 bar

Dæktrykket bliver målt i enten PSI eller bar. Tit oplyser producenterne på siden af dækkene, hvad de anbefaler af lufttryk.

Men hvad de anbefaler, behøves nødvendigvis ikke at være det rigtige for dig. Det har også en stor betydning, hvilken opsætning du kører med – Altså om det er med slange, Tubeless osv.

Derfor kan vi kun sige: ”Prøv dig frem!” Dæktryk er meget vigtigere end hvad man lige tror – Både for din performance, men også køreoplevelse på cyklen.

Hvad koster et cykeldæk?

Cykeldæk kan koste fra 100 kroner, til op over 500 kroner. Der er derfor et meget bredt spændt, når vi snakker et cykeldæks pris.

Kvalitet og pris hænger sammen, især med cykeldæk. Grunden til at priserne kan virke så høje og ikke mindst forskellige, skyldes at man betaler for udviklingen af dækket. Rigtig mange producenter bruger ustyrligt mange penge på at give os ryttere, den bedst mulige køreoplevelse og sikkerhed!

HUSK altid, når du kigger på nye cykeldæk – De bliver 9/10 gange solgt separat. Du skal derfor købe 2 stk.!

Dæk til årstiderne

Mange dækproducenter, har rigtige store sortimenter. Derfor vil du også opleve, at der bliver produceret dæk til de forskellige årstider.

Endnu en faktor som er vigtig at have med i sine overvejelser – For hvornår er dækket tiltænkt at skulle bruges? Er det forårets kølige træningsture, på lettere glatte og saltet veje? Eller er det til sommerens ræs, langs de gule solsikkemarker med de tørrer og hurtige veje?

Det skal man også huske at have med i sine tanker, omkring et nyt sær dæk til raceren!

Vi er her altid for at hjælpe!

Hvis du kun er blevet mere forvirret omkring valg af dæk, eller bare har lyst til at se eller høre mere – Er vi altid til at finde i vores MEGASTORE, i Vanløse.

Vi håber du finder dine helt rigtige cykeldæk og mærker den fantastiske forskel! 

Rigtig god tur! 🚴‍♂️

PS. Har du løst til at lære mere om cykeldæk generelt? Så kan du læse denne artikel - Guide til cykeldæk


Andre gode relevante artikler til dig 👇


Cykelexperten.dk