6 års garanti på cykler
Cykler lige til døren
4.7 stjerner på TrustPilot

Sådan lapper du din cykel ved punktering


Du er på vej ud ad døren, og baghjulet siger pssst. Klassikeren.

Eller, du står ude på Lars-tyndskids-mark med din racer og et fladt baghjul. Kender.

Heldigvis kan du hurtigt selv fikse det - så du kan komme godt videre.

I denne her guide skal vi bl.a. gå i dybden med hvordan du lapper din cykelslange, hvornår du bare bør skifte slangen og hvilke faldegruber der kan være.

Mand lapper cykel

Det korte overblik - din tjekliste

  • Værktøj: 2-3 dækjern, lappegrej eller ny slange, pumpe (gerne med manometer).
  • Sikkerhed: Sluk/afmontér batteriet på elcykel. Tryk ikke på hydrauliske bremser uden hjul i. Brug lappelim i god udluftning.
  • Beslutning: Lille hul = lap. Flænge/porøs slange/defekt ventil = skift slangen.
  • Efterarbejde: Fjern glas/torn, pump til korrekt tryk, kort testtur.

Trin for trin - klassisk slange med lappesæt

I 2025 er det mere sjældent end ofte, at man ser cyklister stå med et lappesæt, for at lappe sin cykel.

Men, det kan stadig give god mening at lappe sine cykelslanger, fremfor altid at skifte dem ud - ikke mindst for miljøet.

Herunder får du en trin-for-trin guide til, hvordan du lapper dit cykeldæk på den helt klassiske måde.


1) Forbered cyklen

Vend cyklen på sadel og styr (læg evt. en klud under).

Har du indvendige gear/fodbremse: Løsne fikséringen inden du tager hjulet af.

Har du elcykel: Sluk systemet og klik batteriet ud.

Skivebremser: Undgå at klemme bremsegrebet, når skiven/hjulet er afmonteret (det kan klodse din bremsekaliber sammen, så du ikke kan montere hjulet igen).


2) Afmonter dæk og slange

Tøm slangen helt for luft. Brug et dækjern 15-20 cm fra ventilen og et mere lidt længere henne.

Vip én dækside af. Skru omløberen af ventilen, og træk slangen ud.


3) Find hullet

Pust lidt luft i slangen. Lyt/mærk - eller dyp i vand og kig efter bobler. Markér hullet.


4) Forbered overfladen

Slib området let med sandpapir, så det bliver mat og rent.


5) Lim og lap

Smør et tyndt lag vulkaniseringsvæske/lim lidt større end lappen. Vent, til limen er mat/tør at røre ved.

Pres lappen hårdt på og glat ud fra midten.


6) Tjek dækket

Mærk langs dækkets inderside for glas/torn/flint - fjern synderen.


7) Montering

Ventilen først, og læg derefter slange rundt om hjulet. Pump lidt luft i slangen. Tryk dækket på plads med hænderne hele vejen rundt.

Undgå dækjern ved montering (så vidt det er muligt).


8) Pump og slutkontrol

Pump til passende tryk (se dækkets max bar på dæksiden). Spænd hjul/aksel korrekt.

Spin hjulet og tjek fri gang gennem bremserne.


Slangeskift - når lapning ikke er smartest

Står du i en situation hvor du skal hurtigt videre - måske ude på landevejen med din racer?

Så kan et hurtigt slangeskift være værd at foretrække.

Her tager du 1:1 og skifter din punkteret slange, med en helt ny slange. Ikke noget lim, ikke noget lappesæt.

  • Skift slangen ved flænge, flere "slangebid"*, defekt ventil eller porøs, forældet slange.
  • Følg samme trin som ovenfor - spring lim/lap over og læg en ny slange i.

*Slangebid er større huller i dit dæk, hvor det ikke giver mening at forsøge med lapning.


Tubeless - når dækket lapper sig selv

Det nye sort (som ikke er så nyt mere).

Tubeless er som navnet antyder, en slangeløs løsning.

Her er det væske, også kaldet sealant, som går ind og lapper mindre huller der ved slange og dæk formentlig havde givet en punktering - alt sammen imens du stadig bare kan cykle derudad.

  • Små huller lukker ofte af væsken, mens du ruller.
  • Plug (orme) til mindre/mellem huller. Pump op og kør videre.
  • Reserve­slange ved større hul/flænge for at komme hjem.
  • Kontrollér væskeniveau efterfølgende.

Lyder et tubeless-setup spændende og måske som noget for dig? Så kan du med fordel læse vores store tubeless-guide.


Ventiler & pumpe - lille oversigt

Ventiltyper – hurtigt overblik
Ventiltype Kendetegn Pumpe/adapter
Presta (fransk) Smal med lille låsemøtrik Presta-hoved eller lille adapter
Schrader (bilventil) Kort og bred Passer direkte i “bilhoved”
Dunlop (Blitz) Ses på klassiske cykler Ofte samme hoved som Schrader eller adapter

Tip: En lille Presta→Schrader adapter i sadeltasken gør det nemt at låne bilpumper.

Dæktryk - sådan rammer du rigtigt

Et passende og/eller maksimalt dæktryk kan variere meget fra dæk til dæk.

Det kan også variere ved om du kører med slange eller tubeless.

Derfor er det altid supervigtigt, at du undersøger hvad dine cykeldæks optimale dæktryk er - og gerne ud fra din egen vægt.

Herunder kan du se nogle af vores generelle anbefalinger til dæktryk:

  • Brug dæksidens maksimum som loft.
  • Lavt tryk giver komfort/greb. Højt tryk ruller lettere på jævn vej.
  • Generelle dæktryk: Hverdagscykler 3-4 bar, gravel 3-5 bar, MTB 1,5-2,5 bar, landevej 5-7+ bar (afhænger af dækbredde og vægt).
  • Justér i små trin (0,2-0,3 bar) over et par korte ture.

Sikkerhed fremfor alt

Vores anbefalinger ved -

  • Skivebremser: Tryk ikke på bremsegrebet uden hjul i.
  • Elcykel: Sluk og afmontér batteriet før arbejde.
  • Lappelim: Brandfarlig. Brug i god udluftning og væk fra åben ild/gnister. Opbevar forsvarligt.

Fejlfinding - typiske problemer

Et par generelle problematikker du vil kunne opleve, kan bl.a. være:

  • Lappen holder ikke: Slib/affedt bedre, vent til limen er mat, brug ny lap.
  • Dækket vil ikke på: Start ved ventilen, slut modsatte side. Brug hænder - ikke dækjern.
  • Skurren i bremse: Centrer hjulet og/eller kaliber. Få gerne værkstedet til at kigge hvis det fortsætter.

Bor du i eller nær København, har vi et stort værksted tilknyttet vores Megastore i Vanløse.

Du kan altid kontakte os på 72 30 18 17 eller support@cykelexperten.dk, hvis en af vores mange uddannede mekaniker skal tage et kig på din cykel.

Værkstedet finder du på Slotsherrensvej 103, 2720 Vanløse.


Find det lappeudstyr du skal bruge

Her hos Cykelexperten.dk forhandler vi alt indenfor dæk, slanger, tubeless og lapning af disse.

Du er sikret kvalitet i at kunne shoppe de største brands og nyheder - så det altid er de seneste teknologier.


En punktering? Intet problem!

Vurdér skaden, arbejd roligt og systematisk, og pump til et tryk der passer til dæk og tur.

Hav et lille lappetsæt eller ny slange med på farten - så er du hurtigt videre næste gang.

Jeg håber du er blevet klogere på, hvordan du trygt og sikkert kan komme videre fra en punktering.

Har du spørgsmål eller andet, kan du som sagt altid fange os på enten telefon eller mail.

Ønsker dig en skøn dag!

Forfatter: Jonas Jonge
Skrevet af Jonas Jonge Content Marketing Creator
Hej! Jeg hedder Jonas Jonge – Content Marketing Creator hos Cykelexperten.dk og cykelentusiast på 23. år. Jeg er opvokset i en cykelfamilie og nørd med alt fra komponenter og designs til træning og teknologi. Til daglig tonser jeg på en Giant Propel Advanced 1 og formidler om cykling og nyheder fra cykelverdenen.

FAQ - Lapning af cykelslange

Skal jeg altid afmontere hjulet for at lappe?
Nej, men det er ofte lettere og mere sikkert. På baghjul med gear/fodbremse kan det dog være hurtigere at skifte slangen i stedet.
Hvor længe skal lappelim tørre?
Til limen er mat og føles “tør” – typisk få minutter. Følg anvisningen i dit lappesæt.
Må jeg bruge dækjern til at få dækket på igen?
Undgå det helst. Brug hænderne – dækjern kan nemt klemme et nyt hul i slangen.
Hvad gør jeg med skivebremser?
Tryk ikke på bremsegrebet, når hjulet er ude. Ellers lukker klodserne, og hjulet er svært at få i igen.
Hvornår er tubeless-plug nok – og hvornår slange?
Små huller = plug. Større hul/flænge = sæt en reserveslange i for at komme hjem.
Hvilket dæktryk skal jeg køre med?
Brug dækkets sidevæg som maksimum og justér efter dækbredde, vægt og underlag.

Andre gode relevante artikler til dig 👇


Cykelexperten.dk