6 års garanti på cykler
Cykler lige til døren
4.7 stjerner på TrustPilot
front- og centermotor landing

Frontmotor eller centermotor på elcykel?


En guide om de to forskellige motortyper.

Forskellen på frontmotor og centermotor

Ved du hvad forskellen er på en elcykel med frontmotor vs. en elcykel med centermotor? Eller hvad det overhovedet betyder? 

Det skal du og jeg have et nærmere kig på i dag.

For det kan faktisk have ret stor betydning for din oplevelse på en elcykel, hvorhenne motoren sidder - ligesom der selvfølgelig også er fordele og ulemper, ved hver af motortyperne.

Fordelene og ulemperne ved, om du vælger en elcykel med frontmotor eller centermotor kan dog godt være svære at få øje på.

Den helt store (og åbenlyse) forskel på de 2 motorer er deres placering, som navnene også antyder.

Frontmotor - sidder i og omkring forhjulets nav, indbygget i forhjulet.

Centermotor - sidder i krankboksen, indbygget mellem de to pedalarme.

Elcykel - frontmotor eller centermotor

Alene placeringen af motoren, har en kæmpe betydning for din måde at cykle på en elcykel.

Hvor en frontmotor giver dig et slags skub i form af fremdrift (lidt a la som på en knallert), så giver centermotoren en mere naturlig og flydende motor-assistancen. 

Samtidig er en frontmotor også typisk lidt lettere, hvilket gør selve elcyklen lettere - det kan have sine fordele ved en elcykel kun til bykørsel, eksempelvis.

Men, selvom centermotoren så er lidt tungere - så giver den langt større komfort og kontrol, hver gang du er ude på elcyklen.

Så en god gammel omgang “noget for noget”, kan man sige ;-)

 

Rigtigt eller forkert valg af elcykelmotor?

Der er intet rigtigt eller forkert valg af motortype til din elcykel.

Fordi, at først og fremmest så handler det om dig. Hvordan du ønsker at bruge din elcykel - dine ønsker til rækkevidde - din kørestil osv. 

Med andre ord: Det er fuldstændig individuelt.

Her hos Cykelexperten har vi vores klare anbefalinger, men det skal aldrig gå på kompromis med hvad du ønsker.

Hvis du skal ud og kigge efter en ny elcykel, er det derfor en helt klar fordel at du gør op med dig selv - hvad du ønsker og kræver af cyklen.

Skal vi se lidt nærmere på de 2 forskellige motor typer?

Frontmotor

Hvis du ønsker/behøver ekstra meget hjælp fra motoren

Billede af en frontmotor og en centermotor

En frontmotor er det rigtige valg til dig, som ønsker at mærke motorhjælpen ekstra meget, eller som ikke har så mange kræfter at træde til med. 

Der er nemlig en stor forskel på at køre med frontmotor og centermotor. 

Cykler med frontmotorer er typisk lidt lettere, og kan i større grad ligne og minde mere om en helt almindelig cykel (det er elcykler med centermotor dog kommet godt efter).

 

Centermotor

Til dig der ønsker god komfort og kontrol

Elcykler med centermotor kræver at du selv bruger lidt flere kræfter for at få motorhjælp. 

Ment på den måde, at du ikke bare kan trykke på en knap eller trække i et håndtag, og så kører din elcykel derudad (så let slipper du ikke ;-))

Men det er slet ikke så slemt, for der sidder en sensor i kranken, mellem dine pedalarme. Den registrerer hvor hårdt du træder til i pedalerne, hvorefter motoren yder hjælp baseret på din egen kraft. 

Da motoren er centralt placerede giver den helt naturligt også en mere stabil, og ikke mindst mere velafbalanceret elcykel.

Derfor er elcykler med centermotor særligt gode, hvis du bruger cyklen som primært køretøj eller for eksempel kører med børn i cykelstol eller cykeltasker med dagligvarer o.lign. 

Afslutningsvis skal det også nævnes, at en elcykel centermotor typisk også er kraftigere og dermed kan give mere motorhjælp og længere rækkevidde. Selvfølgelig i kombinationen af et større batteri også.

Som du nok kan høre, er det ingen hemmelighed, at vi her hos Cykelexperten.dk helt klart anbefaler cykler med centermotor.

De er robuste, komfortable og giver helt overordnet bare dig som cyklist - den bedst mulige køreoplevelse på en elcykel.

🔋 400Wh

Gazelle Miss Grace C7+ R HMB 400wh Dame 7g 2022 - sort

19.999 kr.​

19.999 kr.​

🔋 300Wh

Gazelle Miss Grace C7+ R HMB 500wh Dame 7g 2022 - sort

21.499 kr.​

21.499 kr.​

-30%
🔋 500Wh
UDSTILLINGSMODEL

Bergamont E-Revox Rigid EQ 2022 (Udstillingsmodel)

19.599 kr.​

27.999 kr.​

-29%
🔋 500Wh

Bergamont E-Revox Rigid EQ 2022

19.999 kr.​

27.999 kr.​

ELEKTRONISK GEAR

Specialized Turbo Creo SL Expert 2023 - Hvid

68.999 kr.​

68.999 kr.​

🔋 625Wh

Scott Contessa Active eRIDE 920 2022

27.999 kr.​

27.999 kr.​

🔋 400Wh

Gazelle GRENOBLE C7+ HMB 400wh 2022 - Hvid

23.999 kr.​

23.999 kr.​

🔋 400Wh

Gazelle Orange C7+ HMB Dame 2025 - Beige

22.499 kr.​

22.499 kr.​

🔋 400Wh

Bergamont E-Horizon 4 RT 2024 - Sort

21.999 kr.​

21.999 kr.​

-30%
🔋 500Wh

Kalkhoff IMAGE 3.B ADVANCE Dame - Hvid

19.599 kr.​

27.999 kr.​

-20%
🔋 625Wh

Kalkhoff ENDEAVOUR 3.B MOVE 625wh Dame - Grå

22.799 kr.​

28.499 kr.​

🔋 545Wh

Kalkhoff ENTICE 1.B MOVE 545wh Herre - Grå

23.999 kr.​

23.999 kr.​

REMTRÆK
🔋 400Wh
1 STK. TILBAGE

QIO Eins A-8R 20" Enviolo Friløb 400w 2024 - Forest Green

27.549 kr.​

27.549 kr.​

REMTRÆK
🔋 400Wh
1 STK. TILBAGE

QIO Eins A-8R 20" Enviolo Fodbremse 400w 2024 - Night Black Matt

27.549 kr.​

27.549 kr.​

REMTRÆK
🔋 400Wh
1 STK. TILBAGE

QIO Eins A-8R 20" Enviolo Fodbremse 400w 2024 - Forest Green

27.549 kr.​

27.549 kr.​

🔋 500Wh
REMTRÆK

Gazelle GRENOBLE C5 HMB Belt Dame 2024 - Tropical Blue

29.999 kr.​

29.999 kr.​

-20%
UDSTILLINGSMODEL
REMTRÆK
🔋 750Wh

Kalkhoff IMAGE 7.B EXCITE+ 750wh Dame - Grå (Udstillingsmodel)

35.999 kr.​

44.999 kr.​

-20%
🔋 500Wh

Gazelle Arroyo C7+ HMB Elite Dame 2024 - Grøn

20.799 kr.​

25.999 kr.​

-25%

Gazelle Chamonix C7 HMS Dame 2024 - Grå

19.499 kr.​

25.999 kr.​

-25%
REMTRÆK

Gazelle Chamonix C5 HMS Dame 2024 - Blå

20.999 kr.​

27.999 kr.​

Hvad siger loven om elcykler?

Motoren på en elcykel må kun hjælpe cyklisten op til 25 km/t. 

Ønsker man at cykle hurtigere end 25 km/t er det både muligt, og lovligt. Det kræver dog at du har virkelig gode ben og selv kan holde farten oppe.

En elcykels motor slår nemlig fra, så snart den når sin maksimale hastighed. Ved almindelige elcykler er det ved de 25 km/t (en Speed Pedelec er 45 km/t).

Samtidig kan du også kun få hjælp af motoren på en elcyklen, ved selv at træde rundt i pedalerne. 

Elcykler hvor motoren stadig virker uden pedaltråd er ulovlige.

Hvis du vil læse meget mere om love og regler for elcykler, kan du med fordel se vores blogindlæg: “Love og regler for elcykler - hvordan er det nu lige?

 

Håber du blev lidt klogere på to af elcyklens motorer, og nu forhåbentlig er kommet nærmere hvilken type der passer dig bedst. 

Du ønskes en skøn dag!

De bedste hilsner,

Jonas Jonge

jonas@cykelexperten.dk

Forfatter Jonas Jonge