6 års garanti på cykler
Cykler lige til døren
4.7 stjerner på TrustPilot

Hvad er tubeless?


Bliv meget klogere på tubeless på cykler med denne store guide med gode råd og vejledning.

ℹ️

Søger du vores tubeless varekategori?
Den finder du her 👉 Tubeless varer

Guide til tubeless

Tubeless er det nye, når det kommer til cykling på landevejen og i skoven. Tanken om at slippe for punkteringer, lapninger og slangeskift er attraktiv for mange, både på racercykel, mountainbike, cross og gravel. Tubeless benyttes af flere og flere, som systemet også bliver mere og mere pålideligt, samt lettere og lettere at bruge. Nogle cykler sælges endda med tubeless setup fra start, mens de fleste andre kan klargøres til systemet, hvis man ønsker det på sin cykel. Det slangeløse system bruges stort set på alle niveauer af cykelsporten. Flere professionelle hold kører i dag også uden slanger i deres hjul og dæk.

I denne guide giver vi dig en introduktion til tubeless, og svarer på de spørgsmål vi oftest bliver stillet. Her runder vi emner som tubeless generelt, hvordan man sætter sin cykel op til systemet, hvordan det virker, og hvor meget vedligehold du skal være opmærksom på.

Hvad er tubeless?

Tubeless er et dæk system til cykler der, som navnet antyder, er uden slange. Den normale kombination, som efterhånden har været brugt i mange år, er dæk og slange, hvor dækket holder sten og lignende fra slangen, som pumpes op for at få cyklen til at køre ordentligt. Dækket kan fås i mange forskellige typer, hvor nogle er designet med fokus på fart, mens andre har større opmærksomhed på at modstå punkteringer. Nogle tyer desuden til såkaldte dækindlæg under dækkene, for at beskytte slangen i endnu højere grad. Ved punkteringer har man været vant til at skulle afmontere dækket, og herefter enten lappe eller skifte slangen. Er du øvet, tager det ikke lang tid, men på en kold vinterdag eller under et cykelløb, er et slangeskift det sidste du har lyst til. Med tubeless slipper du for alt dette.

Med tubeless nøjes man kort fortalt bare med et dæk, som opfyldes med en særlig væske. Dækket er lavet så det slutter særligt tæt om fælgen på hjulet, og tillader væsken at forblive i dækket. Når væsken kommer i kontakt med luft størkner den, og slutter om eventuelle huller eller sprækker. Væsken hjælper derfor dækket med at sidde tæt om fælgen, og har den smarte funktion at den udfylder de huller der måtte komme i dækket. Hvor du med et 'gammeldags' setup ville være nødt til at skifte slange efter et hul i dækket, sørger tubeless væsken her for at lappe hullet på egen hånd.

Væsken lapper hullet på ingen tid, og i mange tilfælde lægger du slet ikke mærke til at der har været komplikationer undervejs. Nogle gange kan det hjælpe at pumpe en smule ekstra luft i dækket, men du slipper helt for at finde værktøj frem, samt for at kæmpe med dæk, slanger, dækindlæg og dækjern.

Tubeless er til dig, dig ikke gider bekymre sig om punkteringer til træning, pendling eller konkurrence. Systemet eliminerer behovet for værktøj, lappegrej og lignende, og sørger for bare at holde din cykel kørende.

Hvordan bliver du klar til tubeless?

Nogle cykler sælges køreklar med tubeless setup fra start. F.eks. bliver flere racercykler og mountainbikes simpelthen udstyret med systemet fra start, så cyklen er køreklar når den forlader cykelhandleren. De fleste andre cykler kan dog også sættes op til tubeless, med varierende mængder af forberedelse.

Fælg og fælgbånd til tubeless

tubeless fælgbånd

Mange moderne cykler bliver lavet med tubeless-ready hjul monteret fra start. Det er nemlig særligt hjulene, eller fælgende, nærmere betegnet, der er afgørende for om du kan køre med slangeløst setup eller ej. Fælgende skal være tætnet, så væsken ikke løbe ud i bunden eller i siderne. Det står klart angivet på de fleste fælge, om de er tubeless-ready, så dér vil du sjældent være i tvivl om hvorvidt det er tilfældet. Én af de primære faktorer er faktisk fælgbåndet, der ligger i bunden af fælgen, og holder væsken fra at løbe ud med egerne. Det særligt tætte fælgbånd kan også monteres i mange almindelige fælge, så du kan køre med tubeless, selvom din cykel egentlig ikke er klargjort til det. Denne proces er dog ikke altid helt ligetil, og vi anbefaler derfor at du besøger vores værksted, hvis du vil høre om dine muligheder for tubeless på din cykel.

Orange Seal Rim tape 45mm, 11m

239 kr.​

239 kr.​

-15%
FÅ TILBAGE

Muc-Off Rim Tubeless Tape 28 mm - 50 meter

679 kr.​

799 kr.​

-15%
1 STK. TILBAGE

MilkIt Tubeless Rim Tape 32 mm / 10m

144 kr.​

169 kr.​

1 STK. TILBAGE

Peaty's 35mm Tubeless Rim Tape - 9m

179 kr.​

179 kr.​

-15%
FÅ TILBAGE

Muc-Off Rim Tubeless Tape 35 mm - 50 meter

679 kr.​

799 kr.​

FÅ TILBAGE

Peaty's Workshop Roll 30mm Tubeless Rim Tape 50m

569 kr.​

569 kr.​

Orange Seal Rim tape 45mm, 55m

699 kr.​

699 kr.​

-15%
FÅ TILBAGE

Muc-Off Rim Tubeless Tape 30 mm - 10 meter

161 kr.​

189 kr.​


Tubeless cykeldæk

En anden ting der er essentiel for at kunne køre med tubeless på din cykel, er dækkene. Dækkene skal være lavet til tubeless systemet, ellers kan de ikke holde på væsken. Stort set alle dækproducenter laver slangeløse modeller, som i mange tilfælde kan bruges både til tubeless og dæk og slange, hvis du stadig vil have muligheden for at skifte om, uden at skulle investere i et helt nyt par cykeldæk. Tubeless dæk kan fås i mange forskellige afskygninger, ligesom med klassisk dæk og slange kan man få modeller med eller uden mønster, samt dæk der er punkteringshæmmende. Hvis man her vælger et punkteringsresistent dæk, der samtidig kører uden slange, er man så tæt på punkterfri, man kan komme.

Når du skal finde det rette dæk, er det naturligvis vigtigt at du undersøger om dækket for en start er til tubeless. Det står klart angivet på de fleste dæk om dette er tilfældet eller ej, både på indpakningen og på selve dækket. Herefter handler det om at finde den rette bredde og det ønskede mønster. Du kan med fordel sigte efter de mål, der allerede kendetegner dækket på din cykel. Så ved du i hvert fald at de passer, uden at cyklens køreegenskaber bliver helt lavet om. Vælg eventuelt et tykkere dæk med anti-puncture bælte, hvis du gerne vil undgå punkteringer på din vej, eller en tyndere model, hvis du udelukkende er ude efter at køre så hurtigt som muligt.



Tubeless ventiler

tubeless ventil

Ventilerne skal også være de rette, for at du kan køre med tubeless. Hvis cyklen fra start er klargjort, er ventilen det naturligvis også. Ventilerne til at køre uden slange er lavet så de slutter tæt i fælgen og derfor holder effektivt på væsken. Du kan købe ventiler løst eller som sæt, alt efter hvor mange du har brug for. Husk at vælg en ventil der passer i længden til din cykels fælg. Hvis du f.eks. har høj fælg på dine hjul, skal du finde en ventil der matcher denne, så du stadig kan pumpe din cykel. Tubeless ventiler kommer kun som racerventiler - også kaldet presta ventiler.

-15%
1 STK. TILBAGE

Muc-Off Tubeless Valve / Ventil Kit - 60 mm - Purple

212 kr.​

249 kr.​

-15%
1 STK. TILBAGE

Muc-Off Tubeless Valve / Ventil Kit v2.0 - 60 mm - Iridescent

195 kr.​

229 kr.​

-15%
1 STK. TILBAGE

Muc-Off Tubeless Valve / Ventil Kit - 44 mm - Pink

212 kr.​

249 kr.​

-15%
1 STK. TILBAGE

MilkIt Valve Pack 55mm Tubeless Ventil

212 kr.​

249 kr.​

-15%
FÅ TILBAGE

MilkIt Valve Pack 75mm Tubeless Ventil

229 kr.​

269 kr.​

-15%
FÅ TILBAGE

Muc-Off Tubeless Valve / Ventil Kit v2.0 - 44 mm - Blue

195 kr.​

229 kr.​

-15%
FÅ TILBAGE

MilkIt Valve Pack 45mm Tubeless Ventil

212 kr.​

249 kr.​

-15%

MilkIt Valve Pack 35mm Tubeless Ventil

212 kr.​

249 kr.​



Tubeless væske

tubeless væske

Væsken er det komponent der får tubeless systemet til at virke. Væsken er tyk og klistret, og størkner når den kommer i kontakt med ilt. Det er sådan væsken lapper de huller der måtte opstå i dækket, og sørger for at holde dig kørende selvom underlaget er dårligt. Væsken kan fås i mange forskellige udgaver fra mange forskellige producenter, så der er rigeligt at vælge fra. Funktionen er den samme, selvom opskriften kan variere en smule fra mærke til mærke. Hvis din cykel i forvejen er fyldt med væske, og du vil fylde ekstra på, anbefaler vi at du benytter den samme væske. Der er ikke umiddelbart noget galt i at blande to produkter, men så er du i hvert fald sikker på at opnå samme resultat. 

Tubeless væske kan fås i mange forskellige flasker, hvor nogle er små og indeholder nok til én opfyldning, er andre en del større og inderholder nok væske til at holde dig kørende i et år eller to. Du skal bruge en god portion væske i hvert dæk, så det anbefales at du hellere fylder lidt for meget end lidt for lidt i dækket. Hvis du køber væske i 'portionsstørrelser' er det let at vurdere hvornår dit dæk er fyldt.



Kom godt i gang med komplette tubeless kits

Det kan være lidt af et uoverskuelig projekt, at skaffe alle de nødvendige ting for at kunne starte med at køre tubeless. Heldigvis sælger vi hos komplette tubeless pakker, således du nemt og hurtigt kan komme i gang!

-15%
1 STK. TILBAGE

MilkIt Tubeless Conversion Kit 45 mm / 25 mm

552 kr.​

649 kr.​

-15%
FÅ TILBAGE

Muc-Off Tubeless Kit - XC Gravel

331 kr.​

389 kr.​

-15%

Muc-Off Ultimate Tubeless kit - Race 60

331 kr.​

389 kr.​

-15%

Muc-Off Ultimate Tubeless kit - Race 44

331 kr.​

389 kr.​

-15%

Muc-Off Tubeless Kit - DH/Plus

331 kr.​

389 kr.​

-15%

Muc-Off Tubeless Kit - DH/Trail/Enduro

331 kr.​

389 kr.​



Hvor længe holder tubeless?

Tubeless er fedt, fordi du ikke skal bekymre særligt meget om det. Cyklen holder på mange måder sig selv kørende, så du ikke behøver bekymre dig om punkteringer, småsten og lignende. Systemet kræver dog en smule vedligehold, og du skal i den sammenhæng særligt være opmærksom på dæk og væske.

Dækkene bliver slidt ligesom alle andre. Det er derfor vigtigt at du er opmærksom på standen af dine dæk, så systemet kan fungere efter hensigten, og så du kan køre sikkert og hurtigt på din cykel. Tjek løbende efter huller eller sprækker i dine dæk, selvom de bliver lappet af væsken, kan du hurtigt se om dit dæk er overfyldt med små huller. Vær også opmærksom på det generelle slid. Dæk bliver med tiden kørt flade fordi de simpelthen bliver slidt. Særligt baghjulet er udsat for hård belastning og kræver derfor opmærksomhed og løbende udskiftning. Det er ikke unormalt at skifte dæk en gang om året, hvis man kører hyppigt på sin cykel.

Væsken skal ligeledes fyldes på løbende, da den fordamper lige så stille. Som regel fyldes ny væske på hver 2-3 måned, afhængig af vejret og kørslen. Der findes måleapparater du kan bruge gennem ventilen, til at tjekke hvor meget væske der er tilbage. Til jævnlig påfyldning af væske, kan du med fordel købe væsken i portionsstørrelser, så du ikke behøver afmontere dækket hver gang, men i stedet bare kan fylde på gennem ventilen.

Sådan laver du dine hjul tubeless

Det er forholdsvist nemt at lave sine hjul tubeless, så længe fælgende er klargjort fra start. Sørg derfor for at dine hjul er kompatible inden du går i gang, eller kontakt os, hvis du har spørgsmål.

Det skal du bruge

  • Tubeless-ready hjulsæt
  • Tubeless-ready dæk
  • Dækjern
  • En effektiv pumpe - allerhelst kompressor eller Co2-pumpe. En klassisk gulvpumpe kan også bruges.
  • Tubeless ventiler
  • Tubeless væske

Fremgangsmåde

  1. Som det første, skal du afmontere hjulene fra din cykel. Det gør arbejdet lettere, og det er trods alt nemmere at løfte et hjul end en hel cykel.
  2. Tøm hjulene for luft og fjern slangerne.
  3. Monter tubeless ventilerne i hver fælg. Sørg for at de er spændt godt efter, så der ikke lækker væske senere.
  4. Monter dækket halvt, så det sidder helt fast på den ene side og er åben på den anden. Fyld tubeless væske i den åbne del af dækket efter behov. Herefter sættes dækket helt på, så væsken ikke kan løbe ud.
  5. Påfyld luft. Jo mere luft du kan få i dækket ad gangen, jo bedre. Der skal et godt tryk til at få dækket til at holde på luften indledningsvis, hvorfor en Co2-patron eller kompressor er bedst.
  6. Når der er nok luft i, vil du kunne se og mærke at dækket falder på plads i fælgen. Det giver højst sandsynligt et par høje knald. Når dækket har sat sig korrekt, kan du pumpe til det ønskede tryk med en manuel pumpe.
  7. Giv hjulene et spin og ryst dem godt igennem for at sprede væsken omkring i dækkene. Nu er du klar til at køre tubeless.

Det kan være en god hjælp at finde en Youtube-video, der kan hjælpe dig på vej, hvis det er første gang du prøver kræfter med tubeless. Her er masser af god info og gode visualiseringer at finde, så operationen bliver endnu lettere.

Har du ikke mod på selv at lave dine hjul til tubeless, hjælper vi gerne på vores værksted. Du kan booke tid til en 'reparation' her på hjemmesiden, så du kan blive godt kørende, og er sikker på at arbejdet bliver gjort ordentligt. Book tid her - online værkstedsbooking

Lapning af tubeless dæk

lappe tubeless

Selvom det er pointen at du ikke punkterer med tubeless, kan du alligevel være uheldig. Hvis f.eks. hullet eller flængen er for stor, kan væsken ikke lappe hullet, og vil derfor ikke holde tæt. Eller hvis du ikke har fået fyldt nok væske på, og selv de mindre huller derfor ikke kan lappes. Heldigvis er der også løsninger til disse situationer.

Som udgangspunkt er det en fin idé at medbringe en almindelig cykelslange i reserve. Du kan evt. bruge dem der tidligere sad montere i dine hjul. Et tubeless dæk, kan nemlig stadig rumme en klassisk slange, så længe ventilen fjernes fra fælgen. Dette er det sikre valg, f.eks. hvis du skal ud på en længere tur, og gerne vil være dækket ind til de værste situationer.

Derudover findes der også deciderede tubeless lapper. Disse lapper kommer oftest som kits, hvor du har alt det du skal bruge, samlet i én pakke. Tubeless lapper ligner små orme, der er både klistrede og ujævne. Disse orme stoppes kort fortalt i hullet i dækket, og skæres herefter til. Den klistrede konsistens hjælper med at sikre hullet, og sørger for at væsken kan stoppe til. I lappekittet finder du ofte det 'spyd' du skal bruge for at påføre lappen, samt et knivværktøj til at skære den overskydende mængde af. Lapperne er effektive og kan fås til både racer og mountainbike. Du skal dog være opmærksom på, at det ikke som sådan er en længerevarende løsning, men i højere grad handler om at du kan køre din tur eller dit løb færdigt med luft i dækket. Tubeless lapper skaber en ujævn overflade i dækket, og kan være irriterende at køre med, da de giver vibrationer i hele cyklen. Derfor er der i højere grad tale om en nødløsning du kan medbringe på din tur.



Få hjælp til tubeless hos Cykelexperten.dk

Hos Cykelexperten.dk har vi alt du skal bruge for at køre tubeless. Vi fører de bedste produkter fra de bedste producenter, så du er garanteret høj kvalitet, uanset hvad du har brug for. Her finder du både dæk, fælgbånd, hjulsæt, væske og værktøj til både landevej, skov og grusstier, så du kan blive godt kørende. Vi har udvalgt et sortiment af store producenter og populære produkter, så kvaliteten altid er høj og med super funktionalitet. Vi rådgiver gerne, så du kan finde ud af hvad du skal bruge for at lave din cykel til tubeless, eller vedligeholde dit eksisterende setup.

På vores værksted kan vi hjælpe dig med at konvertere din cykel til tubeless. Her står vores mange dygtige mekanikere klar hver dag, til at sikre dig den bedste løsning, så du ikk skal bekymre dig om montering, justering og reparation. Vi bruger produkter og værktøj af højeste kvalitet, så din cykel altid er i tip-top stand når den forlader vores forretning. Du kan booke tid her på siden, hvis du vil have din cykel forbi vores værksted.

I vores Megastore i Vanløse har vi altid masser af tubeless produkter på lager. Her finder du desuden også et udvalg af cykler med tubeless eller tubeless-ready setup fra start. Vores dygtige ekspedienter står klar alle ugens dage, til at hjælp dig med at finde de rette produkter til dine behov. Du er også altid velkommen til at kontakte os på telefon eller mail, hvis du har brug for hjælp til at finde de rette produkter.