6 års garanti på cykler
Cykler lige til døren
4.7 stjerner på TrustPilot
front- og centermotor landing

Frontmotor eller centermotor på elcykel?


En guide om de to forskellige motortyper

Forskellen på frontmotor og centermotor

Fordele og ulemper ved de to systemer er ikke åbenlyse, og kan godt være overraskende. Cykelexperten.dk anbefaler klart cykler med centermotor. Af samme årsag finder du kun få cykler med frontmotor i vores sortiment. Men grundet de mange forskelle og økonomi, fremstiller de fleste producenter elcykler med begge typer af systemer.

Vores betragning og forudsigelse er, at elcykler med frontmotor bliver langsomt udfaset til fordel for centermotoren.

En centermotor kræver at man bruger kræfter for at få motorhjælp, hvor du med en frontmotor har en lidt større “knallert-fornemmelse”. Her skal der ikke benyttes mange kræfter. Direkte fordele og ulemper afhænger af cyklistens transport behov og budget.

Derudover er der også flere faktorer der spiller ind i forhold til det endelige valg. Blandt andet rækkevidde, sundhedstilstand og kørestil. Men det vigtigste er, at du gør dig helt klart, hvor meget hjælp fra motoren, du ønsker eller har brug for.

Elcykel - frontmotor eller centermotor

Frontmotor

Billede af en frontmotor og en centermotor

Til dig, som ønsker / behøver ekstra meget hjælp fra motoren
Frontmotor er det rigtige valg til dig, som ønsker at mærke motorhjælpen ekstra meget, eller som ikke har så mange kræfter at træde til med. Der er en stor forskel på at køre med frontmotor og centermotor. Cykler med frontmotorer er typisk lettere og mere elegante, og kan i større grad ligne og minde om en helt almindelig cykel.

Centermotor

Til dig der ønsker god komfort
Elcykler med centermotor kræver en lidt større indsats fra dig. Cykler med centermotor kræver, at du selv bruger lidt flere kræfter for at få motorhjælp. En kranksensor registrerer, hvor hårdt, du træder til i pedalerne og yder hjælp fra motoren baseret på din egen kraft. Derfor er cykler i denne gruppe særligt gode, hvis du bruger cyklen som primært køretøj eller for eksempel kører med børn i cykelstol eller -trailer. Den centralt placerede motor giver desuden en stabil og velafbalanceret elcykel.

Centermotor giver en stabil og velafbalanceret elcykel, og du har mulighed for større trækkraft. Den giver samtidig en mulighed for en mere sporty kørestil idet du kan vælge mange typer af kraftige motorer og batterier.

Cykelexperten.dk anbefaler klart elcykler med centermotor.

🔋 300Wh

Gazelle Paris C7 HMB Dame 7g 2024 - Blå

17.499 kr.​

17.499 kr.​

-20%
FÅ TILBAGE
🔋 400Wh
OUTLET - SKAL VÆK

Gazelle MEDEO T9 HMB Herre 2023 - Grå

16.799 kr.​

20.999 kr.​

🔋 500Wh
REMTRÆK

Gazelle ULTIMATE C380 HMB Herre 2024 - Blå

33.499 kr.​

33.499 kr.​

🔋 500Wh
🔥 NYHED

Gazelle Avignon C8 HMB Dame 2024 - Blå

32.499 kr.​

32.499 kr.​

REMTRÆK

Gazelle Chamonix C5 HMS Dame 2024 - Blå

27.999 kr.​

27.999 kr.​

🔋 500Wh
REMTRÆK
🔥 NYHED

Gazelle Avignon C380 HMB Dame 2024 - Teal Greymatte

35.999 kr.​

35.999 kr.​

🔋 300Wh

Gazelle Paris C7+ HMB Dame 7g 2024 - Hvid

19.499 kr.​

19.499 kr.​

REMTRÆK
🔋 750Wh
🔥 NYHED

Gazelle Eclipse C380 HMB Herre 2024 - Grå

46.999 kr.​

46.999 kr.​

🔋 300Wh

Gazelle Paris C7+ HMB Herre 7g 2024 - Sort

19.499 kr.​

19.499 kr.​

🔋 300Wh

Gazelle Paris C7 HMB Dame 7g 2024 - Blå

17.499 kr.​

17.499 kr.​

🔋 750Wh
🔥 NYHED

Gazelle Eclipse T11 HMB Herre 2024 - Grå

42.999 kr.​

42.999 kr.​

-25%
🔋 400Wh
OUTLET - SKAL VÆK

Bianchi E-Vertic C-Type 9g Bosch Dame 2023 - Sort

16.986 kr.​

22.649 kr.​

🔋 400Wh

Bianchi E-Vertic C-Type 9g Bosch Dame 2023 - Sort/blå

22.649 kr.​

22.649 kr.​

🔋 500Wh

Kalkhoff IMAGE 1.B MOVE R 500wh Dame - Grå

22.499 kr.​

22.499 kr.​

1 STK. TILBAGE

Gazelle Chamonix C7 HMS Dame 2024 - Grå

25.999 kr.​

25.999 kr.​

-20%
🔋 500Wh
🔋 45 km/t
OUTLET - SKAL VÆK

Gazelle Ultimate Speed Herre 2023 - Blå

27.199 kr.​

33.999 kr.​

🔋 500Wh
REMTRÆK

Gazelle ULTIMATE C380 HMB Dame 2024 - Blå

33.499 kr.​

33.499 kr.​

🔋 500Wh

Gazelle ULTIMATE T10 HMB Dame 2024 - Grå

29.999 kr.​

29.999 kr.​

Hvad siger loven?

Motoren på en elcykel må kun hjælpe cyklisten op til 25 km/t. Hvis det skal gå hurtigere, må cyklisten selv sørge for det ved egen kraft. Motoren på en elcykel må kun virke, når føreren bevæger cyklens pedaler rundt.