Hop til indholdet.
Klara Sofie - dansk MTB-talent

Velkommen til min blog!

Hej, mit navn er Klara Sofie og jeg elsker at cykle! Jeg er en del af Team Danmark, som MTB-talent. .

Jeg nyder at bruge så meget af min fritid i sadlen som muligt og elsker at træne for at opnå mine mål!

Klara Sofie's instagram

Klara Sofie - dansk MTB-talent

Sponsoreret af

Cykelexperten.dk har valgt at sponsorere og hjælpe et ungt talent – Klara Sofie. Indtil nu er alle vores sponsorater tilfaldet klubber og racercykel talenter – men denne gang skulle det være en pige på MTB. Klara Sofie cykler mountainbike i DMK (Dansk Mountainbike Klub) – hvor vores egen chef også selv har slået sine folder.

Klara Sofie går i gymnasiet på første år og bruger størstedelen af sin tid på træning. Her under grifler hun selv llidt om sine bedrifter. Store som små 😉

Klara Sofie
Klara Sofie - MTB værksted
Klara Sofie - podium
Klara Sofie og venner

• Sommer cykelhatte fra GripGrab

Jeg har fået fornøjelsen af at nyde det danske sommervejr med disse skønne cykelhatte fra GripGrab. Jeg elsker at matche dem med mine cykelstrømper og så er de perfekte til at pifte cykeloutfittet lidt op.

• DM XCO 2019

I går blev året måske vigtigeste løb kørt i Næstved. Det var Danmarksmesterskaberne i MTB XCO, som dagen langt om længe var kommet til. Efter mange mange ugers forberedelse til lige netop dette løb, må jeg indrømme det var en stor lettelse løbet endelig skulle køres.

Op til løbet er der for mit vedkommende gået mange nervøse timer til, primært fordi jeg så gerne ville gøre det godt og havde et kæmpe mål om at nå top. 3. Det har bestemt også fyldt meget i mit hovede at ruten i næstved er så mega udfordrende.  Den består primært af op- og nedkørsler, en masse hop og den berygtede “rockgarden i næstved”.

Starten gik 11.36 og fik en mega fed start i front på startlooped, men tænkte det var smart ikke at forsøge at køre over evne fra start, så lagde mig lidt tilbage og lagde mig som 3’er i gruppen. Jeg forsøgte at holde nr.2’s hjul, men jeg var så nervøs og presset at jeg mistede fokus, så jeg begyndte at lave fejl og køre tingene anderledes end jeg have øvet. Sådan kan det jo let gå når man er nervøs og vil gøre det så godt som muligt. Jeg var i jorden et par gange pga. tabt fokus, men det var ikke noget der trak mig som sådan ned.

Jeg kørte en sikker 3.plads hjem, med et stort hul ned til nr.4.

Jeg skulle lige bearbejde oplevelsen med en del tekniske fejl, men er super stolt og tilfreds med min placering.

Det er et stort mål og begivenhed for mig, for bare et halvt år siden føltes podiet som ude af rækkevidde, men nu at stå som 3. bedste dansker, føles som en kæmpe anerkendelse af mit hårde arbejde.

At se fysisk at ens næsten urealistiske mål gå i opfyldelse er den største følelse jeg kunne ønske.

• Race Days Vejle C1

I weekenden gik turen til Vejle da der skulle køres “Vejle Race Days”. Racedays er en løbsserie af 2 løb, der er tænkt som at skulle supplere til de årlige Shimanoliga løb. Da løbet er et UCI løb var der også mulighed for at vinde point for internationale ryttere hvilket så også betød at der var folk udenfor Danmarks grænser der stillede til start.

Det var første gang for mig at jeg skulle køre i Vejle, så vi var selvfølgelig ude og checke ruten ud dagen inden løbet. Ruten var ikke så teknisk, men super hård og ulidelig. En omgang var på omkring 6 km og 200h, så den var altså propfyldt med bakker.

Vi var ret mange i U19 piger der stillede til start, og primært de samme som jeg normalt køre mod. Vi blev sendt afsted i samme start som Dame A, hvilket er ret fedt for så mærker man lidt en hårdere konkurrence og motivation. Jeg vil sige jeg kom godt fra start men øver mig virkelig på at få kæmpet mig længere frem i feltet inden vi rammer singletracket. Jeg kom ind og lå bag nr.2 og forsøgte så vidt muligt at holde hendes hjul så godt jeg kunne, men hun var klart stærkere end mig den dag. Så allerede efter omgang nr.1 lå jeg alene i en kamp om at hente et baghjul ind der var helt ude af syne. Det er super svært at holde motivationen og gejsten oppe når man ikke kan ane det man stræber efter forude…

Jeg kom ind på en 3.plads, hvilket jeg bør være super tilfreds med, men det var jeg bare ikke i den her sammenhæng. Jeg følte virkelig jeg havde et super nederen løb og motivationen derude sejlede lidt.

Men hey… det var stadig en 3.plads i den danske U19 elite.

Scott’en ruller stadig bedre end nogensinde før og den har endu ikke skuffet

• På racer-tur i Nordsjælland

Var igår på den skønneste racer-tur gennem det Nordsjællandske. Der er bestemt ingen tvivl om det ikke var den mest ideelle dag for raceren og vi ramte en hel del byger. Det var en god forberedelses til vores Danmarks tur vi er igang med at planlægge til sommer, vi satser dog på lidt bedre vejr til den tid.

Turen gik langs strandvejen til helsingør og på landevejen tilbage til København. Min veninde og jeg havde et par punkteringer, og de sidste 50 km var bestemt nervepirrende, uden ekstra slanger som backup…

Da vi kom hjem var jeg soaked fra top til tå, men vi nåede da 120 km på tælleren. Den perfekte måde at holde læseferie på!

I øvrigt kan man da lige tjekke vores tur ud på Strava!

• Nye forårs handsker fra GripGrab

Jeg har på mine seneste ture kørt lidt med nogle af de nye handsker fra GripGrab, og må sige jeg er meget imponeret. Jeg synes pasformen sidder super godt og jeg er helt vild med deres InsideGrip teknologi, som jeg synes er så godt gennemtænkt.

På min racertur kørte jeg med ‘Racing‘ deres XC handske. Den er lavet i et mesh materiale på håndryggen, som jeg tænker bliver perfekt til de varme sommerdage.

På min MTB tur tidligere idag kørte jeg med dame handsken Womens Shark, som er specifikt lavet til en damehånd og de sidder virkelig perfekt til

På begge handsker er håndfladen lavet i et ruskindslignende materiale, hvilket jeg er kæmpe fan af og  jeg synes det giver et super godt grip

Super glad for mine nye handsker til sæsonen!

• DM XCM - MTB Maraton

I weekenden stod den på MTB DM i maraton, i Marselisborg skovene lidt udenfor Aarhus.

Min træningsbuddy Kirstine og jeg skulle bare køre det løb, så vi skulle finde os en måde at komme til Aarhus på. Vi var så utroligt heldige, at den opgave ville mine bedsteforældre da gerne tage, og stå for at vi kom godt derover til løbsstart.

Løbet er Danmarksmesterskaberne i maraton distance, hvilket er defineret på den måde at det er et længere løb med flere kilometer og højdemeter, alt efter hvilken aldersklasse man køre i. Der var altså Danmarksmester trøjer på højkant til vinderen.

Da jeg køre U19 skulle jeg køre 2 omgange af 25km og 600hm pr. omgang, hvilket samlet så er 50km og 1200 hm.

Aftenen før var vi meget rolige omkring situationen og så egentlig bare frem til et sjovt løb. Om morgenen slog det os så hvilken ubehagelig hård omgang vi frivilligt har meldt os til…

Én ting er at cykle en tur på 50km, noget helt andet er at skulle køre dem som et løb og med nærmest urealistisk mange højdemeter på en så kort rute.

Jeg havde forsøgt dagene op til så vidt muligt ikke at sætte mine forventninger for højt, da jeg udmærket er klar over hvor hårdt et felt jeg er oppe imod. Jeg havde en forventning om at gøre det allerbedste jeg kunne og tænke taktisk i min prioritering af energi i løbet. Jeg havde lommerne fyldt med geeller og godt med energi i dunken, så jeg kunne nok ikke forberede mig bedre.

Alle aldersklasser blev sendt afsted med få minutters mellemrum i en KÆMPE start. Starten gik og var ikke så hektisk som vi normalt ser det til de kortere XC løb, men jeg forsøgte alligevel at få lagt mig godt inden vi kom ind på singletracket. Efter kun 500 m ramte vi den første stigning og allerede der slog det os hvad vi var gået ind til. Vi var en gruppe på 3 der hurtigt fik brudt os fra “feltet” og allerede der, vidste vi godt at det nok ville blive os 3, der kom til at kæmpe.

Vi kørte tæt og skiftevis tog vi føringer og justeret farten kollektivt. vi havde fælles forståelse for hvordan vi måtte strække vores energi over så lang tid som muligt. Den første halvdel var klart hårdest og bestod af 15 km med udelukkende bakker, de resterende kilometer var mere tons og singletrack.

Efter 25 km lå vi stadig os 3 piger sammen, men jeg begyndte godt at kunne mærk energien nok ikke ville holde evigt… Den tredje pige faldt fra og nu lå vi altså to langt i front. Jeg må indrømme at jeg ikke kunne undgå at se den danske trøje for mig. Et tidliger urealistisk mål, begyndte at føles lidt realistisk.

Da vi rundede de 40 km skal jeg love for der blev speedet op i vores lille udbryder gruppe på 2 mand. Der kunne jeg så for alvor godt mærke hvor langt der var hjem og hvor lidt ben jeg havde tilbage. Jeg kæmpede og kæmpede for at holde min konkurrents hjul, men måtte slippe.. jeg opgav ikke at prøve at hente det ind men, hun var altså bare stærkere end mig.

Jeg kørte min 2.plads i mål, 1 minut efter vinderen. Jeg tror officielt at det er det hårdeste og mest taktiske løb jeg nogensinde har kørt. Jeg er glad for min 2.plads til DM i maraton, da det er en præstation jeg ikke troede jeg var istand til.

Jeg må alligevel ærligt indrømme at jeg virkelig så sejren for mig, men det blev til en 2.plads i denne her omgang. Jeg gav den absolut alt jeg havde og så kan man vel ikke gøre det bedre end det I guess…

Overordnet en fed og sjov weekend i Aarhus, og mit første DM podie på CV’et

• SCOTT H12

Så blev det nu igen endelig tid til årets højdepunkt… SCOTT H12!

Der er fra min side absolut ingen tvivl om at det er nok det fedeste årlige event og noget jeg ser meget frem til hvert år. Det var det første løb jeg kørte for mange år siden og har stillet op med et hold næsten hvert år lige siden.

Løbet fungerer på den måde at vi kører i hold af 4 mand og så skifter man i stafet i 12 timer fra kl.9-21. Ruten var i år 12 km og bestod primært af singletrack.

Jeg har tidligere primært stillet op på mix-hold, men i år var der ingen tvivl om at vi skulle da klart stille det ultimative pigehold til start. Min træningsmakker Kirstine og jeg, gik hurtigt i gang med at søge efter andre hurtige piger i klubben. Vi er jo faktisk ikke så mange unge piger DMK ud over os, men vi fik skrevet til to “voksne” kvinder i klubben og de var så klar på at være med på vores team.

Næsten obligatorisk for arrangementet er det høje solskinsvejr og de korte rør, men det var noget anderledes det vi stod op til i år… da vi stod op sneede det og så kunne man kende Danmark igen. Vi lod os ikke slå ud for vi tænkte de nok skulle vende igen.

Vi sendte første mand afsted og fik fra start lagt os godt i front. Eftersom det er et stort løb og der er deltagere i alle former og størrelser, var den største udfordring først på dagen at skulle overhale de folk man begyndte at lappe allerede efter første omgang.

Allerede efter vores to første ryttere, var vi lagt godt i front og førte med omkring de 5-7 minutter ned til nr.2. Så dagen startede skønt og nu handlede det for os bare om at forsøge at øge hullet ned til nr.2 så vidt muligt. Vores tider var stjerne gode og stabile, der var ingen tvivl at vi alle kæmpede det bedste vi havde lært på vores omgange.

Hullet ned til nr.2 blev større og større, og vores egne tider blev vildt nok, hurtigere og hurtigere. Da vi rundede 10 timer skulle man måske tro at benene var helt færdige, det troede jeg ihvertfald selv… men jeg endte med at sætte min hurtigste tid den dag og kørte en strid og hård kamp mod min træner denne omgang.

Vi havde en fest hele vejen igennem og vores motivation var på toppen fulde 12 timer. Vi fik på vores sidste omgang lagt de sidste minutter til og vandt altså med én hel omgang til nr.2!

Min barnedrøm gik i opfyldelse om ikke bare at komme på podiet, men at stå på toppen til mit yndlings cykelløb! Det var en champagne fest og en super fed afslutning på en skøn dag.

• Shimano Liga i Holte

Så blev det endelig dagen jeg har gået og ventet på i efterhånden lang tid. Årets første Shimano Liga. Som nævnt i et tidligere opslag er Shimano Ligaen højdepunktet for os danske elite MTB-ryttere. Jeg er jo rykket op i U19-pige, hvilket også betyder at det ikke bare er et DCU(Dansk Cykel Union) løb, men et UCI(Union Cykliste Internationale) løb. Internationalt køre jeg nu som ‘junior’ hvilket betyder at jeg har mulighed for at vinde UCI-point og pengepræmier.

Dagene op til løbet har jeg virkelig været spændt, men også glædet mig helt utroligt meget til at skulle køre på hjemmebane i Geels Skov. Min træner og jeg havde lagt mit træningsprogram op til løbet så jeg ville få mest ud af benene som muligt. Min start gik 11.36 og vi var så heldige at blive sendt afsted med Dame A, deriblandt Worldcup ryttere og andre olympiske mestre.

Starten blev skudt afsted og jeg kom egentlig ikke specielt godt fra start, men de lange hårde opkørsler skulle vise sig at blive min fordel. Fik hamrede igennem og placeret mig godt i feltet inden vi kom ind på singletracket hvor det er noget sværere at få overhalet. Der lå jeg sådan set meget godt og fik lavet større og større hul til dem bag mig. Jeg havde svært ved at hænge på de hurtigste i min klasse, jeg valgte at slippe dem og fokuserede på at holde mine andre konkurrenter bag mig. Jeg havde virkelig en stærk dag i benene og tekniske kørte det bare for mig.

Jeg kom ind på en 3.plads, hvilket er min til dato bedste placering og uden tvivl et mål jeg har drømt om længe, og så ovenikøbet første løb som U19. For bare et år siden var det et decideret urealistisk mål bare at ligge top 5 og nu stod jeg her på skamlen til første liga-løb i år. Jeg har aldrig følt mig så motiveret for at træne og kæmpe videre for min udvikling.

Der er bestemt ingen tvivl om at, det at jeg har fået min nye cykel af Cykeleperten har været et kæmpe boost til at rykke mit niveau teknisk og ikke mindst et enormt boost for min motivation.

Når ja, og i weekenden står den jo på Scott H12 i Nødebo, med det stærkeste DMK pigehold – Look out for ‘Kirstines Bitches’

Klara Sofie Blog

• Farvel til den gamle cykel

I og med jeg fik min elskede Scott Spark skulle jeg jo også sige farvel til den gode Giant Anthem.

For to dage siden kom der en mand og købte min gamle cykel, som forhåbentligt vil få ligeså meget glæde ud af den som jeg har haft.

Jeg fik min Giant Anthem for ca. 2 år siden til min konfirmation, og lige siden har vi været på et utal af gode ture sammen.

Da jeg fik den blev den hurtigt sendt med mig til det gode jylland, for at være min trofaste følge på Himmelbjergegnens Natur- og Idrætsefterskole, det næste år. Vi havde mange gode ture i det skønne Silkeborg og var perfekt til alle de fede bakker og nedkørsler.

Den var med min far og jeg til Harzen, hvor vi ellers bare fik lov at knokle og nyde det skønne bakkede naturområde.

Så var den jo også med mig og mine bedsteforældre, en god tur til ungdoms EM i italien sidste sommer. Jeg fik lov at repræsentere Danmark i landshold cykeltøjet sammen med de andre ungdomsryttere fra Danmark. Selvom resultatet ikke blev til det helt store var det stadigvæk en utrolig fed oplevelse, jeg vil huske mange år fremad.

Så kom jeg jo hjem til sjælland igen og startede på DMK-talentholdet som har specifik træning for os der søger noget målrettet med vores sport.

Min kære cykel og jeg har oplevet utrolig mange skønne ting og jeg blev da næsten også helt emotionel da jeg så en fremmed mand rulle afsted på den. Men man kan sige at den gamle cykel har fået verdens bedste nye cykel som afløser.

• Frem mod første Shimanoliga i Holte

På næste søndag går årets løbssæson for alvor i gang, til Shimanoliga #1 Holte.

I Danmark er shimanoligaen primært for dem der cykler på et lidt forhøjet niveau, fra dem der måske normalt ville stille til start til motionsløb osv.

Løbet er et DCU licensløb og er det primære løb indenfor dansk mountainbike, hvis man køre oppe i den danske league.

Der kommer til at være 4 afdelinger i år fordelt lidt rundt på sjælland og i jylland.

Det der så er med til at gøre løbet så extraordinært for os talent-ryttere er den hårde konkurrence, når der ikke som sådan er nogle der er “dårlige” på en cykel.

Man kan sige det er kernen af dansk MTB XC der stiller op i hver aldersklasse, og det er det der er med til at gøre det til en så stor begivenhed for os.

Jeg glæder mig UTROLIGT meget til løbet, det har over hele vinteren været pejlemærket forude og det bliver så fedt at få skubbet ligaen i gang igen i år.

Fordi at den første bliver holdt i Holte, har vi haft rykket alle vores træninger til Geels Skov hvor løbet afholdes, så det har klart været en kæmpe fordel for mig og mit hold.

I og med der er bygget rigtig meget nyt teknisk på ruten, er det en fordel at vi har øvet det så meget op til løbet.

Efter løbet i Kolding for 2 uger siden, fik jeg testet min form og synes den er lige som den skal være, selvom den selvfølgelig altid kan forbedres lidt.

Er sikker på det nok skal blive en kæmpe fest!

Scott Spark RC 900 World Cup 2019

E-PAKKEN

E-PAKKENMed Cykelexperten.dk’s E-PAKKE slipper du for at bekymre dig om pludselige udgifter – service, reparationer og reservedele* er inkluderet i E-PAKKEN.

Det vil altså sige, at du kvit og frit kan komme forbi værkstedet i forbindelse ved eksempelvis:

– Serviceeftersyn
– Skift af slange ved punktering
– Skift af dæk, kæde, klinge, tandhjul og bremseklodser
– Justering af gear og bremser
– Generel justering og smøring af cykel

Cykelexperten.dk E-PAKKE kan tilkøbes både online og i vores Megastore i Vanløse, men skal være tilvalgt indenfor to måneder fra købsdato. Eksempelvis i forbindelse med dit første, gratis eftersyn.

E-PAKKEN tilbydes kun på udvalgte modeller (elcykler med indvendige gear).

FAQ

Hvor ofte kan jeg få min cykel serviceret?
I alle aftalens 40 måneder kan du få din cykel serviceret så ofte du ønsker. Vi indkalder desuden til et større garantieftersyn én gang årligt.

Kan E-pakken tilkøbes senere?
Ja. E-pakken kan tilkøbes i de første 2 måneder efter køb af cykel.

Gælder E-pakken i hele Danmark?
Du kan sagtens tilkøbe E-pakken selvom du bor i Jylland. Reparationer, justeringer og service, skal dog varetages i Cykelexperten.dk Megastore i Vanløse.

Kan jeg tilkøbe E-pakken på alle cykler?
Nej. E-pakken kan kun benyttes på udvalgte elcykler. Du kan her på siden se, nøjagtig hvilke cykler der kan købes med E-pakken.

Hvad sker der med E-pakken, hvis min cykel bliver stjålet?
E-pakken fortsætter hvis din cykel bliver stjålet eller af anden grund skal udskiftes. Pakken videreføres kun på cykler købt hos Cykelexperten.dk.

Det med småt?
Læs mere om E-PAKKEN her

NEM-SERVICE

E-pakkenFå din cykel serviceret når du vil, i hele cyklens levetid. Med Cykelexperten.dk Nem-Service står vi løbende for justering og smøring af din cykel, mod et engangsbeløb på 299,-Vores eneste krav er, at du sideløbende følger vores 6-års serviceaftale.

For elcykler er prisen på Nem-Service 499,-

Cykelexperten.dk Nem-Service kan tilkøbes både i butikken og gennem vores online webshop.

Vælg nedenfor hvilken NEM-SERVICE pakke du ønsker

FAQ

Hvor ofte kan jeg benytte Nem-Service?
Lige når du har lyst. Du møder blot op i Megastore i Vanløse med din cykel.

Min cykel er blevet stjålet, hvad gør jeg?
Du kan videreføre Nem-Service til en ny cykel, lige så mange gange du ønsker – både hvis din gamle cykel er blevet stjålet eller solgt. Din nye cykel skal dog være købt hos Cykelexperten.dk.

Man kan kun benytte Nem-Service på én cykel ad gangen.

Hvor længe kan Nem-Service benyttes?
Nem-Service er gældende i 6 år fra købsdato.

Hvor længe skal jeg vente, på at få min cykel serviceret?
Ventetiden kan variere på Nem-Service. I nogle perioder kan vi klare et service på dagen, i de travleste måneder kan der forekomme længere ventetid.

Se også vores side om NEM-SERVICE

Udfyld nedenstående formular, og så kontakter vi dig hurtigst muligt!