Hop til indholdet.

EL-Cyklen - kan også vælges af miljømæssige årsager!

Danskerne skåner miljøet ved at købe en el-cykel frem for endnu en bil. Det er blevet moderne, især i de danske storbyer, at benytte sig af el-cyklen til at gøre dagens gerninger, såsom indkøb, turen ned i fitnesscentreret, eller som et transportmiddel til og fra arbejde.

Fact: Det samlede antal cykler i København overstiger nu antallet af biler. Cykler er ikke ved at få af mode – nej det er bilen!

Sammenlignet med tog og bil, har el-cyklen mange fordele. Af disse fordele, er to af dem helt centrale – dels er der en økonomisk gevinst at indhente og dels skåner man miljøet. Ydermere er den personlige belønning heraf solid god motion – og den er faktisk god nok – man får i den grad også motion af at benytte el-cyklen, selvom flere vil mene det modsatte. Konkret siges der, at el-cyklen er snyd. Dette modsiger cykeleksperter med følgende argumentation.

»Hvem er det som snydes til sidst? Er det den almindelige cyklist man ovehaler på cykelstien, eller bilisten som bliver ladt tilbage på vejen fordi der kø.« (Batavus)

Et marked i vækst
Markedet for el-cykler er stødt stigende. Ifølge eksperter, så forventes der i 2017 en stigning på 5% i salget af el-cykler.

»Hos Cykelexperten.dk forventer vi at hver 10. solgte hverdagscykel er med el i 2017. Flere af vores kunder kommer ind i butikken, for at få den nødvendige rådgivning omkring hvilken el-cykel de bør vælge, hvilket er meget afgørende. Derfor vil jeg personligt også anbefale alle, som overvejer at købe en el-cykel at søge rådgivning hos et uddannet personale. Hos cykelexperten sørger vi for, at vores mekanikere deltager i kurser, således vi på baggrund af den seneste viden kan give den retmæssige vejledning til kunden.« 

Når markedet er i vækst, så skyldes det ikke, at ældre er begyndt at købe flere el-cykler end før, men i stedet at målgruppen er blevet større. I dag er el-cyklen også attraktiv for børnefamilien, som vælger at cykle frem for at køre. El-cyklen fungerer godt som en bil i byen. Designet på cyklerne, er blevet mere moderne, så det er en meget efterspurgt vare, både blandt den yngre og ældre målgruppe.

Før i tiden blev el-cyklen betragtet som et redskab til ældre mennesker, der havde opgivet at cykle. Nu hvor man kan få motor på både citybikes, mountainbikes og ladcykler, er det blevet mere prestigefyldt, at foretrække en cykel med el blandt børnefamilierne, de unge samt pendlerne.

Det er godt for miljøet
Ikke nok med at el-cyklen er blevet mere moderne, den er i høj grad også mere miljøvenlig, sammenlignet med andre transportmuligheder. Målt på CO2 udledningen pr. km, så udleder en bil i gennemsnit 132 gram CO2/km, mens en el-cykel udleder ca. 12 gram CO2/km»Samvirke.dk«

El-cyklen er det mest klimavenlige og energi-effektive motoriserede køretøj, der findes. Af den grund ser Det Økologiske Råd i Danmark derfor også et stort potentiale i at flytte flere fra bil til el-cykel. Har man 20-25 kilometer på arbejde, vil man tur/retur kunne spare miljøet for en CO2 udledning på ca. 6000 gram, altså 30.000 gram ugentligt. Dette fremmer i den grad målsætningen om en grønnere planet.

Det siger loven om el-cykler

  • Der må kun være en motor på cyklen
  • Der må ikke afgive mere effekt end 250 watt
  • Motoren må kun hjælpe, når der trædes i pedalerne
  • Motoren må kun assistere op til et maksimum på 25 km/t
  • Mht. bremser, lys og andet udstyr gælder samme regler som for almindelige cykler

»Jeg er meget glad for min nye el-cykel. Jeg fik en enestående og kompetent vejledning og kunne 2 dage senere afhente cyklen, hvor alt var som aftalt. Jeg er meget tilfreds – og så nyder jeg at have medvind – altid. « (Susanne anmeldelse Facebook – Cykelexperten.dk Megastore)

Man skal vælge el-cyklen, hvis man ønsker at have medvind på cykelstierne. Dernæst være behjælpelig til et mere grønt miljø og i den forbindelse også være indstillet på, at bytte trafikerede veje og aflyste togafgange ud med frisk luft og motion.

I et fællesskab skal vi passe på miljøet og hinanden, således vi også om 50 år kan værdsætte en cykeltur ligeså meget, som vi kan det i dag.

Kilde: Business.dk