Hop til indholdet.
Den store cykelguide

Guide om cykler generelt - vedligeholdelse, hjelmstørrelser, stelstørrelser, cykelvask osv.

Assos S7 cykelbukser

 

Assos S7 cykelbukser

Legenden om de bedste cykelbukser fortsætter

 

Assos har i mange år været indbegrebet af kvalitets cykelbukser, der er lavet af cykelryttere til cykelryttere. Grundlæggeren var tidligere professionel cykelrytter, og havde derfor mærket på egen krop, hvad cykelbukser produceret i uld gjorde for komforten. I 1976 revolutionerede han cykelbuks-industrien ved at producere de første lycra cykelbukser, hvilket den dag i dag, stadig er det mest udbredte materiale.

 


 

Udviklingen fortsatte...

 

Efterspørgselen var så stor, at Assos ikke kunne følge med. Alt fra motionister til professionelle cykelryttere ønskede cykelbukserne. Selvom efterspørgselen var så stor, valgte Toni Maier Moussa ikke at give sine cykelbukser væk til de professionelle cykelhold. I 1998 markerede Assos sig som dén førende producent af cykelbukser, da s2 modelleren blev lanceret. S2 puden var den første cykelbuks med både flere lags pude, der samtidigt også var elastisk og havde en todelt anatomisk udskæring, dette var komfort revolutionens indtog

 


 

 

 

I 2007 blev S5 modellerne FI.Uno, FI.Mille og FI.13 lanceret, de er nu blevet erstattet af s7 teknologien. Assos laver ikke nye modeller hvert år. De mener, at deres modeller er af så høj en kvalitet, at de kun ændrer på dem, hvis de mener, at det er absolut nødvendigt.

 


 

I dag: "The Game Has Changed"

 

De nye s7 cykelbukser er af teknologisk top kvalitet, og inkluderer nye features i forhold til s5 modellerne.

 

  • 14% lettere
  • 23% mindre pres på de genitale områder
  • 17% mere kompression
  • 21% mere åndbarhed
  • 47% færre syninger og paneler

Det sidste synes vi er den mest nyskabende feature. Assos har tænkt ud af boksen, og i stedet for at lave mange paneler, har de lavet meget få og brugt den bedste kvalitet af materialerne og skabt de bedste cykelbukser til dato.

 

 

 


 

Nye og videreudviklede teknologier...

 

S7 serien byder på en imponerende række teknologier og features, vi har udvalgt nogle af det mest spændende her.

 

 

Goldengate

 

Med GoldenGate har Assos lavet en pude, der er uafhængig af den del af yderstoffet på cykelbukserne, der er i kontakt med sadlen.  Det betyder, at puden altid vil sidde fast mod huden, hvilket mindsker friktion og risikoen for siddesår mindskes.

 

  • Alle modeller

 

MemoryFoam

 

Er en teknologi, der har eksisteret siden Assos s2 FI.13 bukserne, og siden hen optimeret. Puden er opdelt i to løse dele, der følger kroppens bevægelser og sikrer dig den rette støtte lige meget, hvordan du sidder på sadlen.

 

  • Alle modeller

Waffle

 

Waffle teknologien er perforeret skum imellem det inderste og yderste lag i cykelbukserne, der nedsætter vægten og øger åndbarheden. På s7 modellerne er det tidligere ensartede skum blevet erstattet af det perforerede skum.

 

  • Alle modeller

Kuku Penthouse

 

Kuku Penthouse teknologien er en ny opfindelse fra Assos, der findes på T.Cento og T.Campionissimo cykelbukserne. Denne teknologi skaber et området, hvor der er kontaktfølsomt stof, der holder mænds genitale områder på plads og øger blodgennemstrømningen, uden at skabe irritationer. Vi er vilde med navnet…

 

  • T.Championissimo
  • T.Cento

SuperAir

 

Assos SuperAir er placeret på bagsiden af puden og er som Waffle teknologien, et perforeret materiale. Det nedsætter vægten og øger åndbarheden.

 

  • T.Championissimo
  • T.Cento

Anatomical Side flaps

 

Assos har hørt folkets bøn. De anatomiske side flaps er designet til at følge kroppens bevægelser og mindske gnidninger på inderlårene, der kunne opstå på s5 modellerne. De øger derudover også åndbarheden.

 

  • T.Championissimo
  • T.Cento

RearTerminal

 

RearTerminal er endnu et skridt mod den optimale komfort. Den bagerste del af puden er syet sammen med den nederste del af ryggen på cykelbukserne. Det giver dig et par bukser, hvor puden følger kroppens bevægelser

 

  • T.Championissimo
  • T.Cento

Assos s7 cykelbukser kommer i 4 versioner...

 

 


Assos S7 T.neoPro

 

T.neoPro tager over fra s5_FI.Uno bukserne. Det er cykelbukserne til hverdagstræningen, velegnede til de mellemlange cykelture. Dette er Assos’ entry level model, til dig, der ønsker at stifte et bekendtskab til Assos. Cykelbukserne har et regulært fit, det vil sige, at de ikke er så tæt siddende som de dyrere modeller. Med 8mm skum pude. Vægt: 169 gram.

 

• Regulært fit

 

Køb her


Assos S7 T.Équipe

 

T.Equipe er den nye dreng i klassen. T.Equipe er en racing fit cykelbuks, der er meget let. Med GoldenGate, memoryfoam og Waffle teknologi, får du her et par top kvalitets cykelbukser. Med 8mm skum pude. Vægt 168 gram.

 

• Racing fit

 

Køb her


Assos S7 T.Cento

 

T.Cento har overtaget rollen som den mest komfortable langturs cykelbuks. Med 10mm skum pude, anatomiske side flaps og Kuku penthouse teknologi er T.Cento designet til dig, der ønsker cykelbukser til de lange cykelture. Vægt 185 gram.

 

• Komfort fit

 

Køb her


Assos S7 T.Championissimo

 

De vildeste cykelbukser lavet til dato. T.Campionissimo har overtaget s5_FI.13 rolle som verdens bedste cykelbukser. Færre paneler, lavere vægt, mere komfort og bedre pasform. Med 8mm skum pude. Vægt 162 gram.

 

• Racing fit - ergoKompressor

I forlængelse af den forrige guide til vask af cykeltøj har vi valgt at lave en ny guide, der udelukkende fokuserer på vask af Assos cykeltøj.

Assos er et meget kvalitetsfyldt mærke inden for cykeltøj. Derfor er det meget naturligt, at du gerne vil vide, hvordan du vasker det på den bedste måde, så du ikke ender med at skade og slide på tøjet mere end højst nødvendigt.

I denne lille artikel kan du læse en komplet guide til vask af Assos cykeltøj. Det er bestemt ikke raketvidenskab at vaske cykeltøj. Dog er der alligevel nogle tips og tricks du bør få styr på.

SÅDAN VASKER DU DIT ASSOS CYKELTØJ

1. Følg tøjets anvisninger

Det bedste du kan gøre, når du skal vaske cykeltøj er at følge tøjets anvisninger. Anvisningerne er ikke lavet for sjov. Derfor skal du følge dem så godt som muligt for at vaske på den bedste måde. 

2. Brug Active Wear Cleanser (specielt vaskemiddel til Assos cykeltøj)

Når du vasker dit cykeltøj fra Assos, så er det en fremragende ide at bruge Active Wear Cleanser fra selvsamme mærke. Dette specialfremstillede vaskemiddel neutraliserer lugt og er PH-neutralt. Derudover er vaskemidlet også beregnet til elastiske fibre, som der netop findes i Assos cykeltøj. Active Wear Cleanser bidrager samtidig også til en længere holdbarhed og en øget ventilation.

 

3. Andre gode råd

  • Vask dit cykeltøj for sig for at undgå friktion med andet tøj
  • Brug en vaskepose og vask ved max 30 grader (skåneprogram)
  • Undgå centrifugering. Klem selv forsigtigt vandet ud af tøjet.
  • Undgå at lægge tøjet i blød
  • Vend vrangen ud inden du smider cykeltøjet i vaskemaskinen
  • Undgå blegemiddel og skyllemiddel. Brug i stedet Active Wear Cleanser
  • Smid aldrig dit cykeltøj i tørretumbleren. Tør det i stedet på et større stativ, der ikke får direkte sollys

HVAD MED OPBEVARING AF CYKELTØJET?

Når dit Assos cykeltøj ikke sidder på din krop eller er i vaskemaskinen, så er det vigtigt, at du får det opbevaret korrekt. Det er nemlig ikke helt ligegyldigt, hvordan du vælger at opbevare dit cykeltøj.

Sådan skal du opbevare dit cykeltøj

  • Undgå at hænge cykeltøjet i direkte sollys
  • Sveder du meget, er det en god ide at skylle tøjet efter brug, så du beskytter fibrene i tøjet bedst muligt
  • Efter din cykeltur bør du vaske tøjet med det samme. Som alternativ kan du hænge det i et ventileret miljø, så det ikke rådner
  • Hvis du bruger dit Assos cykeltøj til spinning, så husk altid at få tøjet op ad sportstasken efter brug

Guide om cykeltyper

Vi har haft fingrene i Assos’ entry-level bibshorts samt en kortærmet jersey fra sommerkollektionen for at se, om kvalitetssnakken holder ude på rammen.

Introduktion:

Assos behøver ret beset ingen introduktion. Det hæderskronede mærke fra Schweiz er for rigtig mange cykelryttere lig med ultimativ kvalitet og en innovativ tilgang til produktudvikling og kompromisløs ditto, når vi taler kvalitet.

 

I år er Assos således også repræsenteret på Pro Tour-scenen, hvor BMC nyder godt af en fuld garderobe i høj kvalitet.

Herrecykler

Herrecykler

Det første der fortjener at blive bemærket er stofkvaliteten, som understreger Assos’ position som high-end producent. Kvaliteten er simpelthen så lækker, at den distancerer langt de fleste konkurrenter.

Stoffet har nemlig alle de egenskaber, man kunne ønske sig:

 

Først og fremmest er det lækkert mod huden. Sammensætningen af materialer giver en blødhed og en finish, som gør det ekstra behageligt at trække i tøjet og giver løfter om lang holdbarhed, hvis de behandles rigtigt. Tykkelsen er bare helt rigtig - ikke for tyk, så de føles tunge og ikke for tynd, så de strækkes tynde.

 

Også stoffets finish er fin og giver et look som oser af eksklusivitet.

 

Netop stofkvaliteten spiller også en væsentlig rolle i forhold til pasformen. Stoffet strækker i alle retninger og elasticiteten er doseret, så fittet er tæt uden at være udpræget race og derved kendetegnet som ultratæt. Det er derfor en pasform, som vil passe til de fleste og med sikkerhed tiltale rigtig mange.

Damecykler

Damecykler

Især i området omkring hofterne, balleregionen og hen over lænden er pasformen intet mindre end fabelagtig og det bløde stof nærmest krammer huden og giver en eminent følelse, som vi sjældent har oplevet i selv meget dyre bibshorts.

 

Benene er en smule kortere end man ofte oplever. Hvor trenden i øjeblikket går mod lidt længere ben og det tilhørende aerolook, så må længden på Assos’ shorts snarere betegnes som klassisk.

Afslutningen er fremstillet som en bred elastik, som holder stilen og giver plads til de fleste benstørrelser uden at afklemme eller skabe ubehag. Skal man sætte fingeren på noget, så kunne vi godt have ønsket os et gram elastik eller to mere, for at holde benene helt på plads.

Indersiden af elastikken er desuden påført små streger af silikone, som giver greb i huden og derved er med til at holde pasformen.

 

Selerne i toppen af shortsene er også en smuie anderledes end trenden. Hvor mesh synes at være normen snarere end undtagelsen, så har Assos lavet selerne her i et kraftigt elastikstof. Det giver nogle helt flade konturer, som passer perfekt under en tætsiddende trøje og som samtidig giver masser af struktur i produktet og er med til at holde det hele på plads. Det fungerer fornemt og forstærker billedet af den minimalistiske funktionalitet, som produktet er gennemsyret af.

 

For et par sæsoner siden opstod der i et par medier forlydender om, at når Pro Tour-holdene hvert år ved sæsonstart fik udleveret deres nye tøj, så valgte en betragtelig del af feltet at sende deres shorts til Assos for at få indlægget udskiftet. Om det er sandt, skal vi lade være usagt, men faktum er, at Assos i mange år har været et af de benchmarks, som cykelshorts bliver holdt op i mod, når de vurderes. Så godt er schweizernes renomé.

 

Assos har da også udviklet betragteligt på deres indlæg og kom for ikke længe siden med en refortolkning af deres indlæg, kaldet ’Game Changer’. Forskellen består i, at indlægget ikke er fastsyet til buksernes stof alle steder, men snarere ’svæver’ frit og kun sidder fast i syninger foran og bagpå indlægget. Herved skulle det være i stand til at bevæge sig mere frit og derved yde bedre komfort for rytteren uanset kørestil, position og bevægelsesmønstre på cyklen.

 

Dette system bruges også i denne model, som vi med spænding har testet.

Dommen? Indlægget er godt. Rigtig godt. Om det er direkte afledt af den nye konstruktion, er svært at vurdere, men der er dog et par ting, som er værd at nævne i den sammenhæng:

Når man kører i nye bibshorts, så skal de ofte ’køres til’ før man får den optimale fornemmelse. Antallet af ture variererer, men ofte skal man have været afsted nogle gange før ydeevnen og komforten er optimal. Det var ingenlunde tilfældet med Assos. Her sad indlægget nærmest perfekt fra allerførste tur og yder rytteren top-komfort.

Shortsenes velafbalancerede pasform spiller også en rolle, da indlægget sidder tæt på huden og holdes fint på plads af den øvrige konstruktion. Selve indlægget er behageligt mod huden i en blød materialekvalitet. Tykkelsen ligger midt på skalaen og er hverken tykt eller tyndt, men passende for et allround-produkt.

I sadlen udmærker det sig helt klart i forhold til mange andre konkurrenter på markedet og det står klart, hvorfor Assos har deres gode ry netop her. Indlægget bevæger sig godt med rytteren og bliver siddende hvor det skal, uanset hvor mange gange man flyver op og ned af sadlen. Der er masser af komfort og støtte - selv til lange dage.

Alt i alt et par ultrakomfortable shorts, hvor Assos lever helt op til sit ry, som nogle af de bedste i branchen på dette område. Selv om T.Mille-modellen er Assos’ entry level-produkt, så er shortsene blandt de bedste vi har testet længe og med dem i skabet, kan det være svært at få brugt de øvrige par - så komfortable er de.

Trøjen fra Assos med den mundrette navn SS.equipeJersey_EVO8 er schweizernes bud på en overdel hvor ydeevne skal balancere med et prispunkt, som kan appellere til et bredt publikum.

Assos beskriver den selv som en ’hverdagsarbejdshest’ med fuld fokus på performance.

Dog synes vi ikke, at der er meget hverdag over den. Det skal forstås på to måder:

Hverdag klinger kedeligt og monotont og hverdagscykeltøj kan lugte af pendleri og praktik - ingenlunde hvad denne jersey er sat i verden for eller for den sags skyld leverer.

For det første er der pasformen. Trøjen er en race-jersey og det rimer i vores verden altså ikke på hverdag. Den sidder til og er skåret tæt over hele linjen. Pasformen er god og trøjen sidder godt alle steder - skuldre, bryst, under armene og tæt til kroppen. Mængden af stretch er godt doseret, så man får en performance jersey uden at man føler sig spærret inde.

Det næste, der nærmest er anti-hverdag, er designet. Trøjen har en udpræget aeroprofil med en lav, v-halset kraveudskæring. Det giver et rent look, lånt i tidskørslens verden, som skriger fart. Ærmerne er lange og bidrager yderligere til udtrykket med helt flade afslutninger, som sidder helt tæt til.

Materialekvaliteten står helt mål med shortsene og er gennemført lækker. Og faktisk er der mere end i det, end det blotte øje opfanger. For Assos benytter nemlig en speciel 3D-struktur i stoffet, som kan ses, hvis man inspicerer det nøje. Det minder mest af alt om små ujævnheder, men der er en praktisk årsag. 3D-konstruktionen giver nemlig et større overfladeareal, som sørger for at trøjen tørrer hurtigere og derved holder rytteren mere tør i sommerhalvåret.

Den åbne strutur giver også en bedre åndbarhed, mens ryggen er lavet i et luftigt mesh-materiale for at fremme netop denne funktion.

I praksis spiller det hele ude på cyklen. Især på varme dage er trøjen fed og luftig, uden at den mister struktur eller noget af sin lækkerhedsfornemmelse, som det ellers kan være tilfældet med tynde sommertrøjer.

SS. Eqiupe-jerseyen benytter sig desuden af en patenteret teknologi ved lommerne. Assos kalder denne for ’Triple Ramp’ og består i sin enkelthed i, at der på indersiden af lommerne er indsyet et ekstra stykke stof i toppen. Faktisk kan det bedst beskrives som en lille lomme, som sidder omvendt, inde i selve lommen. Det forhindrer tingene i at falde ud af under kørsel og gør, at Assos kan undgå at benytte lynlåse - selv til de lommer hvor man har telefon, nøgler eller lignende.

Crosscykler


Crosscykler – racercykler til hårdt terræn. Før mountainbikes for alvor tog sit indtog var cross cyklerne de dominerende i offroad kategorien. Udover at være god til terræn, så er de også meget anvendelige i byen og på landevejen. Det er denne brede anvendelighed som gør cross cykler så populær blandt mange motionsryttere.

Børnecykler

Lommerne er i det hele taget meget veludførte: Der er benyttet et andet stofvalg i et kraftigt materiale, så man sagtens kan fylde lommerne, uden at trøjen mister sin pasform.

 

Vi er i det hele taget imponerede over, hvor flot en samlet pakke Assos leverer her. Foruden den gode pasform og det fede materiale, så leverer de også fine detaljer, som giver den sidste snert af eksklusivitet. Et godt eksempel er skjulere på lynlåsen foran, så det minimalistiske look bibeholdes.

Guide om vedligeholdelse af cykel

Vi har udarbejdet en lille guide til hvordan du vedligeholder din cykel bedst muligt

Konklusion

Assos er og har længe været et benchmark for kvalitetscykeltøj. Efter vi har testet ovenstående produkter, forstår vi godt hvorfor det forholder sig sådan. T.Mille-shortsene er Assos’ entry-level underdel og alligevel kan det sagtens konkurrere med topprodukterne fra kollektionerne hos de fleste konkurrenter.

 

Assos benævner dem selv som værende i ’Standard Performance’-kategorien, men både pasform og især materialekvalitet er alt andet end standard i vores optik.

 

SS.Equipe Evo8-trøjen holder samme høje niveau. Det er en glimrende, underspillet sommertrøje, som både ser godt ud og giver rytteren masser af åndbarhed for pengene. Looket er den klassiske, afdæmpede Assos-stil, men alligevel ikke kedelig med sin lave v-hals, de lange ærmer og den tætte profil.

 

Vores uforbeholdne anbefalinger.

Bremser 
Bremser er en vigtig del af sikkerheden på cyklen. Derfor skal alle bremser kontrolleres for at sikre, at de virker optimalt. Jævnlig justering er påkrævet. Bremseklodserne skal ligeledes kontrolleres og udskiftes, når de er slidte.

Hydrauliske bremser
Det er vigtigt at kontrollere væsken/olien i et hydraulisk bremsesystem. Der kan opstå kondens i systemet, hvilket betyder nedsat eller manglende bremseevne. I sådanne tilfælde skal væsken/olien skiftes. Af sikkerhedsmæssige årsager anbefales det derfor, at få service en gang om året eller efter fabrikantens anvisninger. Det kræver stor indsigt og faglig kunnen at udføre den nødvendige service lad derfor Cykelexperten.dk A/S altid udføre den.

Alle cykler skal være forsynet med to bremser uafhængigt af hinanden, der virker henholdsvis på for- og baghjul. Dette gælder dog ikke cykler der er beregnet til leg, der ikke anvendes på offentlig vej.

Navgear (indvendige gear)
Det er vigtigt for gearnavets levetid, at gearene altid er justeret korrekt. Kontakt omgående din cykelhandler, så snart du konstaterer, at gearet ikke virker. Venter du og kører for længe med et gear der ikke er justeret korrekt, kan navet beskadiges.

Derailleur gear (udvendigt gear)
Derailleur gearsystemet skal altid være renset for skidt og snavs og være velplejet for at fungere. Det er normalt, at kæde og bageste tandkrans skal skiftes for hver ca. 2.000 km eller minimum hvert 2. år – og oftere hvis nævnte vedligehold ikke overholdes. Da kæde og bageste tandkrans slides sammen, bør man altid udskifte begge dele samtidigt. Bemærk at bagskifteren skal være korrekt justeret og hænge parallelt med gaffelenden. Trykkes bagskifteren eller gaffelenden indefter (cyklen kan være væltet, uden at du ved det} risikerer du at skifteren går ind i egerne på baghjulet, med store skader til følge.

Sadel og styr
Ønsker du at regulere sadel- eller styrhøjde, skal du være opmærksom på, at det er forbundet med stor fare at overskride MAX/STOP mærkerne (øverste grænse) på sadelpind og styrstamme. Ud over den sikkerhedsmæssige risiko kan stellet i værste fald lide stor skade. Er du i tvivl, hjælper Cykelexperten. dk A/S dig gerne med reguleringen. Sadelpind og styrstamme bør minimum en gang om året adskilles og smøres for at lette fremtidige justeringer.

Hjul og eger
Det er vigtigt at egerne i hjulene jævnligt gennemgås, så de altid er passende spændte. Da eger ved brug vil give sig, bør de justeres og efterspændes med jævne mellemrum. Springer en eger, skal du omgående sørge for at få den skiftet og få resten af egerne justeret og efterspændt. Fortsætter du med at køre med en sprungen eger, vil det som oftest resultere i, at hjulet ekser, og en udskiftning af både fælg og eger kan vise sig nødvendig.

Dæk og slanger
Dæk og slanger vil efter nogen tid tage skade, hvis dæktrykket er for lavt. Hold derfor altid dine dæk hårdt pumpede.

Fjedrende forgafler
En fjedrende forgaffel kræver særlig pleje, og for at kunne fungere tilfredsstillende skal den have service minimum en gang om året eller efter fabrikantens anvisninger. Husk at kontrollere service intervallerne. Da det kræver stor indsigt og faglig kunnen at udføre den nødvendige service, anbefales det at lade Cykelexperten.dk A/S udføre den.

Krank og styrfittings
Krank og styrfittings skal kunne bevæges let og uden slør. Opdager du slør, skal du omgående henvende dig hos din cykelhandler.

Lygter
Ved kørsel i lygtetændingstiden skal cyklen være forsynet med mindst en forlygte, der afgiver hvidt eller gulligt lys, der kan ses i en afstand på mindst 300 meter. Hvis forlygten blinker, må den kun afgive hvidt lys og skal blinke med en frekvens på mindst 120 blink i minuttet. Cyklen skal også være forsynet med en baglygte, der afgiver rødt lys, der kan ses i en afstand
på mindst 300 meter. Baglygten kan have fast lys eller blinke med en frekvens på mindst 120 blink i minuttet. Både for- og baglygte skal være synlig fra siderne.

Reflekser
Cyklen skal være udstyret med mindst en hvid frontrefleks, en rød bagrefleks og to gule reflekser, der bevæger sig, når man cykler. Desuden skal hvert hjul være forsynet med mindst en gul egerrefleks eller en hvid refleksstribe i dækket.

Kabler
Alle kabler bør minimum en gang om året smøres for at sikre vedblivende effekt. Kablerne skal jævnligt efterses for brud eller slitage på wiren, så springning af kablet forhindres.

Bolte, skruer m.v.
Alle bolte og skruer skal være forsvarligt fastspændt og bør jævnligt kontrolleres, da rystelser kan løsne dem.

Lak
Stenslag eller ridser bør udbedres hurtigst muligt, efter de er opstået. Ellers risikerer du, at der opstår rustdannelser, som kan brede sig og “løbe” under lakken.

Ved vinterbrug
Din cykel er særligt udsat i perioden hvor frost og salt på vejene forekommer. Derfor er det i denne periode vigtigt du smører kæden og alle de bevægelige dele på din cykel. Derudover bør du vaske din cykel hyppigt, så vejsalt og smuds kommer af. Du skal være opmærksom på cykler der står parkeret udenfor i denne periode, kan gearkablerne fryse fast.

Cykelexperten MEGASTORE

Du er altid velkommen til at komme forbi vores 1500m2 store MEGASTORE. Her har vi altid 1000+ cykler i udstillingen.

Cykelexperten MEGASTORE, Slotsherrensvej 103, Vanløse

Telefon: +45 7230 1817

Email: megastore@cykelexperten.dk